Internet stał się nieodłączną częścią naszej codzienności, obecną w prawie każdej dziedzinie życia – również w marketingu. Konsekwencje są takie, że dziś nawet niewielkie, nastawione wyłącznie na lokalny rynek, biznesy powinny być obecne w Sieci, jeśli chcą pozostać konkurencyjne. Od czego zacząć promocję lokalu usługowego w Internecie? Oto nasze podpowiedzi.
Strona internetowa
Witryna internetowa jest cyfrowym odpowiednikiem witryny sklepowej i pełni podobne do niej funkcje: ma informować konsumentów o istnieniu firmy, przykuwać uwagę potencjalnych klientów oraz zachęcać ich do skorzystania z oferty. Warto o tym pamiętać, przygotowując swoją internetową wizytówkę www.
Umieść na stronie obszerne informacje o ofercie firmy, cennik oraz informacje kontaktowe i wskazówki dojazdu. Zadbaj o łatwą nawigację i przejrzystą formę prezentacji treści. Uatrakcyjnij content, uzupełniając tekst zdjęciami, infografikami czy też materiałami wideo.
Z myślą o przyszłym pozycjonowaniu firmowej witryny już na etapie jej tworzenia warto zadbać o optymalizację elementów technicznych, takich jak:
- Adresy URL,
- Mapa strony,
- Plik robots.txt,
- Przekierowania,
- Metatagi,
- Prędkość ładowania,
- Wyświetlanie na ekranach różnej wielkości (smartfony, tablety, komputery).
Standardem jest obecnie certyfikat SSL – to potwierdzenie wiarygodności i bezpieczeństwa strony zarówno dla internautów, jak i dla robotów Google’a. Nie może go więc zabraknąć i w Twojej witrynie.
Pozycjonowanie lokalne
Jeśli prowadzisz lokal usługowy, taki jak np. salon kosmetyczny czy warsztat osobowy, Twoimi klientami są osoby z okolicy – stali mieszkańcy lub przejezdni. Dlatego prowadząc działania SEO, służące zwiększeniu widoczności Twojej strony www w wynikach wyszukiwania, powinieneś skupić się na pozycjonowaniu lokalnym.
Pozycjonowanie lokalne obejmuje m.in.:
- Założenie profilu Google Moja Firma,
- Właściwe uzupełnienie wizytówki Google firmowymi danymi takim jak:
- o nazwa,
- o kategoria działalności,
- o adres siedziby,
- o numer telefonu,
- o godziny otwarcia,
- o odnośniki do strony www i profili w mediach społecznościowych,
- o zdjęcia,
- Pozycjonowanie w Mapach Google,
- Publikację na firmowej stronie wartościowych treści odpowiednio nasyconych wybranymi słowami kluczowymi, wśród których nie może zabraknąć fraz lokalnych.
- Linkbuilding, czyli pozyskiwanie wartościowych odnośników prowadzącej do witryny Twojego biznesu.
Pozycjonowanie lokalne jest długotrwałym procesem, który należy nieustannie optymalizować w oparciu o dane pochodzące z narzędzi takich jak np. Google Analytics czy Google Search Console.
Obecność w social mediach
Kolejnym krokiem powinno być założenie firmowych kont w mediach społecznościowych. Wybór konkretnej platformy będzie zależał od specyfiki danej branży i charakterystyki Twojej grupy docelowej. Posty na Facebooku, zdjęcia na Instagramie, filmy na YouTube, klipy na TikToku, a może nawet artykuły eksperckie na LikedInie? Wybór jest naprawdę szeroki.
Promuj swój biznes dzięki konkursom, wydarzeniom i relacjom na żywo. Buduj relacje z klientami i poznawaj ich potrzeby za pośrednictwem komentarzy, reakcji, ankiet i wiadomości prywatnych. Social media to również możliwość płatnej promocji – niezwykle skutecznej, bo opartej na precyzyjnym targetowaniu. Wykorzystaj różne dostępne opcje!
Podstawą skutecznej promocji w Internecie są spójna strategia, konsekwencja i oparcie na danych. Powodzenia!