Kontrole ze strony różnych organów są jednym z najbardziej nie lubianych momentów dla prowadzących własną działalność, najczęściej kontrola jest kojarzona z chęcią nałożenia kary na podatników. Czym jest książka kontroli w przedsiębiorstwie? Czy książka kontroli w przedsiębiorstwie jest obowiązkowa?
Kontrola w firmie od strony przepisów
Kontrole w firmie mogą być przeprowadzane przez różne instytucje m.in. ZUS, urząd skarbowy czy inspekcje pracy. Jednak często kontrola może być zależna od branży, w której działa dane przedsiębiorstwo m.in. inspekcja nadzoru technicznego czy inspekcja handlowa.
Państwo jest zobowiązane, aby skontrolować czy działalność gospodarcza jest prowadzona zgodnie z prawem. W ustawie są również określone ogólne zasady oraz częstotliwość przeprowadzania kontroli.
Czy książka kontroli jest obowiązkowa w przedsiębiorstwa?
Podatnicy mają obwiązek posiadać tzw. książkę kontroli oraz upoważnień i protokołów kontroli. Książka kontroli powinna być prowadzona i przechowywania w siedzibie firmy- może mieć formę zbioru papierowych dokumentów.
Książka kontroli w przedsiębiorstwie może być również prowadzona w formie elektronicznej. Przedsiębiorca, który decyduje się na elektroniczną książkę kontroli w przedsiębiorstwie powinien regularnie wpisywać oraz aktualizować wszystkie dane. Należy jednak pamiętać, iż dane, które znajdują się w elektronicznej muszą mieć potwierdzenie w dokumentach, które przechowane są przez przedsiębiorce.
Jakie wpisy w książce kontroli w firmie?
Nie ma jednego wzoru książki kontroli w firmie. Jednak ustawodawca określił jakie wpisy musza być dokonywane przez instytucję, która dokonuje kontroli, a jakie sam przedsiębiorca. Do wpisów należących do organu kontrolującego należą:
- oznaczenie organu kontroli
- oznaczenie upoważnienia do kontroli
- zakres kontroli
- data rozpoczęcia i zakończenia kontroli
Prawo jednak przewiduje zwolnienie od ukazania książki kontroli w przedsiębiorstwie w sytuacji, gdy książka znajduje się w innej instytucji kontrolującej.